Elő a súlyzókkal!

Forrás: Bikini Boot Camp | 2014 július 30.

Nyomon követve a különböző sportágak nagy versenyeit megfigyelhetjük, hogy évről évre vagy akár szezonról szezonra mekkora fejlődés következik be náluk. A rekordok pedig sorra dőlnek meg. Ennek számos oka lehetséges, de az egyik, amely nagyon is kézenfekvő magyarázatot ad, az az, hogy ma már szinte nincs olyan élsportoló, aki ne végezne valamilyen erősítő edzést.

Korábban tiltva volt bizonyos sportágak esetében a súlyzók emelgetése, merthogy az “kötötté”  és merevvé tesz, lelassít, ront a mozgáskoordináción. Míg régen a súlyemelés célja (egyes sportágak esetében ma is) az egyetlen, maximális nagyságú emelésre készítés volt, ma már a sportolók számára az optimális teljesítményhez szükséges izomerő megszerzését szolgálja.

Miután minden sportág “megkövetel” egy ideális sportalkatot, éppen ezért úgy érdemes a “gyúrós” edzést megtervezni, hogy az alakformálás az ideális felé haladjon, ne pedig az ellenkező irányba. Ahogy egy szuper szakkönyvben írják: „A különféle testalkatok tanulmányozása során kiderült, hogy a sikeres sportolók testfelépítése minden sportágban más, ugyanakkor egy adott sportágon belül tipikus.” Tökéletes megfogalmazás, gyakorlatban könnyen fel is ismerhető. Gondolom, az olimpia különböző számait nézve ez már neked is feltűnt. :)

Az erősítésen túl azért is nagyon fontos a súlyzós edzés, mert így azokat az izmainkat is szépen fel tudjuk hozni, amelyek le vannak maradva a többitől, így javítva az izomarányainkat. Cél minden esetben: az arányosság. Gondolj csak bele! Ha egy élsportoló saját sportágainak speciális mozdulatait gyakorolja csakis és kizárólag, a munkában lévő izmok csak egy bizonyos szintig fejlődnek, s aztán megreked a fejlődésük. És azok az izmok, amelyek pedig nem vagy csak kevésbé vesznek részt abban a sportban, visszafejlődhetnek, és így izomaránytalanság következhet be. Emellett az állandóan használatban lévő izmaik “elfáradhatnak”, aminek könnyen sérülés lehet a vége. Plusz csökkenhet az adott sportban nyújtott teljesítmény is.

Összefoglalva még idézek egy másik szakembert:

“Ha megerősítjük egy sportoló testét, akkor nem csak javul a sportban nyújtott teljesítménye erő, sebesség és állóképesség terén, hanem csökken a sérülés veszélye is. Lehetővé teszi a sportoló számára, hogy megváltoztassa a testfelépítését oly módon, hogy az a lehető legideálisabb legyen sportja számára, tehát nagyobb és erősebb legyen, ha arra van szükség, vagy csökkentse testsúlyát, és adott testméretéhez képest a lehető legerősebb legyen” – írta Mark Verstegen, a floridai Bradentonban székelő Országos Teljesítmény Intézet igazgatója.

Ugye ezek után te sem hanyagolod majd a súlyzós edzéseket?

Címkék: